maandag 31 maart 2008

Recordbedrag voor afbeelding Kuifje

Een originele afbeelding van Kuifje door zijn Belgische schepper Hergé heeft zaterdag op een veiling in Parijs een recordbedrag van 764.200 euro opgebracht. Dat is veel geld voor een tekening. De nieuwe eigenaar moet vast een liefhebber zijn en ook behoorlijk wat te besteden hebben. Anderhalf miljoen gulden voor 1 tekening is wel wat aan de hoge kant, dunkt me. Ik zou het er in elk geval niet voor over hebben. Nu heb ik ook niet zoveel te besteden, want omgerekend naar dit bedrag zou ik al mijn spaargeld moeten inzetten voor de eerste letter van Hergés handtekening en dan nog vraag ik me af of het genoeg zou zijn. Wat is dat toch in een mens iets te willen bezitten ten koste van alles. Want nu heeft hij die originele tekening, nou en? Wie maalt daar morgen nog om? Als 1 tekening van Hergé al zoveel waard is, hoeveel is dan een heel album waard? Sterker nog, hoeveel is Hergé zelf waard? Dat wordt dan ongeveer onbetaalbaar. En als Hergé al onbetaalbaar is, wat moeten dan alle striptekenaars samen opbrengen? Het worden bedragen die in de biljoenen en triljarden lopen. En stel nu dat iemand de hele wereldbevolking wil opkopen, is dat nog reëel? En als er nu iemand is die alle mensen die ooit op aarde geleefd hebben wil bezitten, wat moet dat kosten? En als hij er dan ook nog alle toekomstige bewoners van de planeet bij neemt, waar hebben we het dan nog over? Voel je wel welke prijs Jezus betaald heeft op het kruis van Golgotha? Daar word je toch helemaal stil van? Wat is daarbij vergeleken nu een tekening van Hergé?

Geen opmerkingen: