vrijdag 18 april 2008

Hersenen waarderen dure wijn meer

De hersenen waarderen dure wijn meer dan goedkope wijn. Dit ontdekten wetenschappers van Stanford University en het Instituut van Technologie. Nu is dat weer niet helemaal waar, want de hersenen werden voor de gek gehouden over de prijs. Als er verteld werd dat het om een dure wijn ging, waren de hersenen actiever dan bij een goedkope soort. Kennelijk reageren de hersenen meer op woorden dan op smaak. Nu wordt die truc ook in veel restaurants uitgehaald, heb ik me laten vertellen. Je doet goedkope wijn in een dure fles, of je presenteert goedkope wijn als heel exclusief, het resultaat is dat mensen het allemaal lekker vinden. Behalve door het horen over wijn reageert het lichaam ook op de alcohol. Naarmate er meer genuttigd is, lijkt de wijn steeds lekkerder te worden. Ach, ik maak me er niet zo druk om of mijn hersenen wel op de juiste manier reageren op wijn, als ik het maar lekker vind. Van veel wijn ga je wartaal spreken en of dat nu na een of na vijf glazen gebeurt, maakt niet zoveel uit. Het spreekwoord luidt niet voor niets: Als de wijn is in de man, is de wijsheid in de kan. En dat zal nog wel een tijdje zo blijven.

Geen opmerkingen: