woensdag 16 april 2008

'Planten verdienen meer respect'

Planten krijgen niet het respect dat ze verdienen. Dat schreef een groep Zwitserse wetenschappers maandag in een rapport over de 'waardigheid van de van wezens in de plantenwereld'. Het is moreel verwerpelijk om een plant te doden, schrijven ze er ook nog bij. De waardigheid van de wezens in de plantenwereld. Ik ben benieuwd welke wezens dat dan moeten zijn, graselfjes, kabouters, trollen of bosduivels? Of zouden de wetenschappers daarmee de planten zelf tot wezens bestempelen? Eerbied voor de planten, respect. Tegenwoordig zijn dieren en planten belangrijker aan het worden dan mensen. Terwijl 10.000den levens worden geaborteerd in de moederschoot hebben we het hier over respect voor de plantenwezens. Hoe diep kan de mensheid nog zinken? Begrijp me goed, ik heb ook respect voor de natuur, voor dieren en planten, zelfs voor torretjes en kevertjes, maar als ze me te na komen, gaan ze eraan. Mieren en ander ongedierte heeft uit mijn huis te blijven, evenals het oprukkende onkruid in mijn achtertuin. Korte metten maak ik daarmee. Geen respect voor de tere plantenzieltjes, kom op zeg, wat een flauwekul. Maar wel respect voor de natuur, die geschapen is om ons mensen in leven te houden. Maar veel meer respect nog voor de Schepper, die ons dit alles geeft om ervan te genieten. Daar hoor ik de wetenschappers nu nooit over, raar hoor.

Geen opmerkingen: