zondag 20 april 2008

Staren naar vrouw in trein bestraft

Een Italiaanse dertiger is veroordeeld tot een geldboete van 40 euro en tien dagen voorwaardelijke celstraf voor het intensief staren naar een vrouw in de trein. De advocaat van de veroordeelde man zei vrijdag dat zijn cliĆ«nt tegen de straf in beroep gaat. Dat heb ik nu nog nooit gehoord, dat je voor het te lang staren naar een persoon bestraft kan worden. Ik kan me wel voorstellen dat het hinderlijk is als in de trein iemand voortdurend naar je kijkt, maar ga dan ergens anders zitten. Of, als je dat ziet als een nederlaag, blijf dan zitten en trek je er niets van aan. Als mensen verliefd zijn, ja, dan kunnen ze hun ogen niet van elkaar afhouden, tenslotte zijn de ogen rechtstreeks verbonden met de ziel, maar wat zou de reden van deze man zijn? En waarvoor zou die volhardende kijker nu eigenlijk aangeklaagd zijn, huisvredebreuk of zoiets? Iemand die zich in het openbare leven vertoont, weet toch dat mensen naar hem of haar kunnen kijken? Dat is toch niet verboden? Ik vind het maar een vreemde zaak en kan me niet voorstellen dat het rechtboek daar ook in voorziet. Volgens mij verzint die rechter maar wat met die straf van €40. Het lijkt me dan ook logisch dat de man daartegen in beroep gaat. Een voordeel kan dat nog opleveren, als hij geluk heeft, kan hij haar in de rechtzaal nog een poosje aanstaren. Ik ken Iemand, die het helemaal niet erg vindt als je de hele dag je oog op Hem gericht houdt, sterker nog, het wordt zelfs aangeraden. Maar dat is dan ook Iemand die vol hartelijkheid terugkijkt, daar blijf je vanzelf naar kijken.

Geen opmerkingen: