maandag 28 april 2008

Urine laat zien in welk land je woont

Je kan aan de urine van een mens zien waar hij of zij woont. Dat blijkt uit internationaal onderzoek. We gaan wel terug in de tijd op deze manier. Vroeger bestonden er al ‘piskijkers’ die meenden daaruit voorspellingen te kunnen doen. Nu hebben de wetenschappers het idee dat ze aan de urine kunnen zien uit welk land iemand komt, welke ziektes hij wel of niet kan krijgen en nog zo het een en ander. Bijna 5000 mensen over heel de wereld produceerden zo’n 10.000 liter van het gele goedje en daarna konden de wetenschappers zich uitleven. Ze hebben nu ontdekt dat Japanners andere urine hebben dan Chinezen, dat wil zeggen, van een andere samenstelling. Dat lijkt me ook heel logisch en ik vermoed dat er ook grote verschillen te vinden zijn op de menukaarten van beide landen. Wat ik me afvraag bij dergelijke onderzoeken is wie dit nu allemaal verzint en met welk doel. Gaat het nu om het ‘kijk mij eens lekker wetenschappelijk onderzoek doen’ gehalte, of worden we er met elkaar wijzer van? Zijn straks de paspoorten niet meer nodig en wordt vervalsing op die manier uitgesloten? Komt er een wet dat je alleen nog maar nationale producten mag eten, omdat anders de hele boel van binnen in de war raakt en je urine niet meer weet uit welk land je komt? Moet je op Schiphol over enkele jaren tegen een paaltje piesen om doorgelaten te worden? Ach, wie zal het zeggen, maar een ding staat vast: Japanners zijn geen Chinezen.

Geen opmerkingen: