zondag 6 april 2008

Hoogopgeleide man slanker

Mannen die een jaar langer onderwijs volgen, hebben minder kans op overgewicht. De kans op overgewicht daalt zelfs met 2 tot 4 procent. Bij de vrouwen daarentegen is er weinig verschil. Hoe is het toch mogelijk, zou je zeggen, dat iemand op het idee komt zoiets uit te gaan zoeken. Nu het eenmaal is gedaan, zit ik met de vraag: klopt zo’n uitslag nu wel? Ik heb dat zo vaak, met uitslagen van wetenschappers, ik kan gewoon niet klakkeloos alles geloven wat wordt beweerd. Ik heb al zo vaak meegemaakt dat een later onderzoek de eerste uitslag tegenspreekt, dat iedere uitslag eigenlijk ongeloofwaardig is. Bij wetenschap moet je er steeds bijvertellen “naar het inzicht dat we nu hebben”. Het zijn dan ook niet meer dan beweringen, je moet er geen al te grote waarde aan hechten. De woorden die worden gebruikt zijn “kans op”. De kans op het ontwikkelen van overgewicht is kleiner bij hogeropgeleiden. OK, tot zover zou het kunnen, maar dan lees ik dat het onderzoek is uitgevoerd bij tweelingen, identieke genen hebben die. Maar van tweelingen weet je ook dat er meestal een sterkere en een zwakkere is. Ook is er vaak sprake van jaloezie tussen de twee. Dan komt zo’n onderzoek in een geheel ander licht te staan. De sterkere krijgt een hogere opleiding, de zwakkere voelt zich achtergesteld en de “kans bestaat” dat die dat compenseert door meer te gaan eten. Voila, ook dat is een bewering. De betekenis van al dit soort onderzoeken en beweren is volgens mij van geen enkele waarde en dient slechts tot het behalen van een bepaald diploma of bepaalde graad. Dan moet ook nog vermeld worden dat dit verschil alleen optreedt bij mannen en niet bij vrouwen. Mag ik daaruit concluderen dat vrouwen minder jaloers zijn dan mannen, of compenseren zij op een andere manier, of kloppen de beweringen misschien niet? Een ding is zeker, als de uitslag klopt, dan staan er veel laagopgeleiden aan de top van grote bedrijven.

Geen opmerkingen: