donderdag 26 juni 2008

Krokodillen 'praten' al voor hun geboorte

Baby-krokodillen 'praten' al met elkaar en hun moeder als ze nog in het ei zitten. Wellicht om aan te geven dat het tijd is om geboren te worden, zo vermoeden de Franse onderzoekers die de ontdekking deden. Ik lach me bijna een ei als ik zoiets lees. Ik zie dan die Fransen al om zo’n krokodil drentelen, uitgerust met stethoscopen en voorzichtig luisterend op het dikke gepantserde krokodillenlijf. ‘Parbleu, c’est pas normal, que j’attent ici.’ Stil nou eens even, ik hoor nu toch iets wat niet normaal is. Ecoute, dat is toch praten wat ik waarneem? En dan komt de rest van het groepje er ook bij staan en ja, nu horen zij het ook. Echt, stemmen, kleine krokodillenbabystemmen. Ze roepen elkaar. ‘Hé, luitjes, zijn jullie al zover dat je uit je ei kan?’ ‘Man, houd je stil, ik mediteer.’ ‘Wie roept daar?’ En zo horen ze nog wat roepen. Het is duidelijk, de bijna klare kroko’s praten met elkaar terwijl ze nog in het ei zitten. Dat is echt heel bijzonder, want ze moeten dus ‘weten’ dat ze met meer dan zichzelf zijn en het spreken van de krokodillentaal – die toch normaal niet erg spraakzaam zijn – wordt ook meteen begrepen door de anderen. Het betekent dat ze allemaal tegelijk klaar moeten zijn om geboren te worden, want dan is er meer kans om te overleven. Nu moet moederkrokodil nog weten dat het zover is. ‘Allemaal tegelijk jongens: Mama, we zijn klaar!! Mama we zijn Kla-haar!!’ En dat is het teken dat moeder de eitjes eruit perst en de jongen eruit kunnen. Wat hebben die Fransen een boel fantasie en wat is dit weer een onnozel verhaal over wetenschappers die proberen achter elk geluidje een verklaring te zoeken. Pratende eieren, laat me niet lachen, ik denk eerder dat er in hun hoofden wat kraakte toen ze die krokodil zo dicht probeerden te naderen.

Geen opmerkingen: