dinsdag 24 juni 2008

Eerste 'eiken huwelijk' in Nederland

In Amsterdam wordt vandaag het eerste eiken huwelijk in de geschiedenis van Nederland gevierd. Het is precies 80 jaar geleden dat Pieter Ably en Henriette Jeanne Ably-Tritsch uit Amstelveen elkaar het ja-woord gaven. Dit bericht moet zeker in het zonnetje, want het is de eerste keer dat een huwelijk in Nederland al 80 jaar stand houdt. Voor elk jaar is een naam bedacht en 80 jaar wordt een eiken huwelijk genoemd. Zo sterk als een eik, zal de gedachte wel zijn. Vanuit dat oogpunt kan dit huwelijk nog jaren mee. Ik vind het heel mooi dat liefde zolang duren kan. En hoewel beide echtelieden de respectabele leeftijd van 102 jaar hebben bereikt, zijn ze nog steeds verliefd op elkaar. Dat is mooi, dat hoort ook zo. Liefde kent geen grenzen en kan eeuwig doorgaan. Liefde tussen man en vrouw is het mooiste wat bestaat, omdat het de liefde van God weerspiegelt. God de Schepper van het leven en de Gever van de liefde wordt erdoor geĆ«erd. En of iemand nu gelovig is of niet, maakt geen verschil. Liefde is geen product van evolutie, maar komt rechtstreeks uit het hart van de God die liefde is. Over drie jaar ben ik 40 jaar getrouwd. Ik voel me opeens piepjong en heb het gevoel dat ik pas kom kijken. Ik ben nu bezig met mijn ‘aluminium huwelijksjaar’ maar zeg nou zelf, dat klinkt toch niet alsof er nog leven inzit. Overigens kan ik iedereen geruststellen, wij halen die eiken ook wel, als de leeftijd het toelaat.

Geen opmerkingen: