maandag 19 maart 2007

Indiase stad krijgt geparfumeerde politie

Politieagenten in het West-Indiase Ahmadabad krijgen binnenkort geparfumeerde uniformen. De politiedienst heeft een team ontwerpers ingeschakeld dat de achtduizend agenten van de stad gaat voorzien van uniformen die worden gemaakt van speciale, lekker ruikende, lichtgewicht stoffen, zodat de agenten de hele dag zweetvrij en fris blijven. De agenten kunnen kiezen uit een zoete rozen- of frisse limoengeur. In de zomer kan het in Ahmadabad meer dan 45 graden Celsius worden: geen pretje voor de agenten, vooral als ze het verkeer moeten regelen en acht uur per dag buiten doorbrengen. Is dit een goed idee? In de hitte staan en een geur verspreiden van zoete rozen of frisse limoenen? Zijn er geen insecten in Ahmadabad die daardoor aangetrokken worden? Laten we het hopen voor de agenten. Ik zie ze al staan op hun drukke kruispunten en door al die slaande bewegingen raakt het verkeer nog meer in de war dan het normaal al is. Volgens mij krijgen ze het dan nog warmer. Maar er zal wel over nagedacht zijn. Mijn opa droeg in de zomer op de heetste dagen een dikke winterjas en hij hield dag en nacht zijn pet op, nee hoor, niet ’s nachts. Maar je zag hem overdag binnen of buiten alleen met pet. Mijn opa woonde bij ons in en ik zag hem dus elke dag. Ik zat naast hem buiten in de zon. Hij in zijn dikke jas en ik in mijn zwembroek. Ik had het heel erg warm, hij niet. Zijn verklaring was: Je krijgt het pas warm als de zon bij je lichaam kan komen. Bedek je lichaam daarom met dikke kleren en je huid wordt niet te warm. Hij zal wel gelijk gehad hebben, maar het bleef een raar gezicht. Mensen bedenken van alles om hun omstandigheden te verlichten en dat is prima. Er zijn al heel wat nuttige hulpmiddelen uitgevonden. Maar even terug naar de agenten. Dunne stof helpt volgens mijn opa niet en een lekker geurtje helpt volgens mij ook niet, in elk geval niet voor de agenten zelf. De lucht waar je heel de dag in staat ruik je namelijk niet meer. Of zouden die agenten lekker geurende uniformen krijgen voor passanten? Ik weet het niet. Lekker geurende uniformen helpen volgens mij niet tegen transpiratie. Het is een bedekking die alleen maar camoufleert. Prettig voor de buitenkant, geen oplossing voor de binnenkant. Maar goed, misschien ben ik te kritisch. Geef ze maar zo’n uniform, laten ze het maar proberen. Maar stel je voor dat het wel een succes wordt, gaan we dan alle agenten zo kleden en daarna alle muziekkorpsen, alle verpleegsters, alle soldaten, alle padvinders, alle uniformdragende mensen en daarna de rest? En komen er dan geuren bij zoals, lentefrisse aardbei, fruitige framboos, of groengeurende appel? Straks verlangen we allemaal terug naar af en toe een zweetlucht en de normale geur van hooi of rottende bladeren. Er gaat niets boven puur natuur en wat is er mis met een normaal stukje zeep of een goede deodorant? Straks ruiken in de nachtelijke uren, als het gespuis zijn slag wil slaan, de criminelen de politie al aankomen. Dat kan toch ook de bedoeling niet zijn. Ik weet niet wat ik van dit plan moet denken, maar ik houd het bij de tip van mijn opa. Pak die agenten maar lekker dik in, een pet hebben ze al.

Geen opmerkingen: