zondag 11 maart 2007

Maggi 'koopt' hogedrukgebied

Meteorologen in Duitsland, op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen, kwamen op het idee geld te verdienen met de namen die veelvuldig worden genoemd in het nieuws en tijdens het weerbericht. Een hogedrukgebied kost 299 euro, een lagedrukgebied is al voor 199 euro verkrijgbaar. Bouillonblokjesfabrikant 'Maggi' heeft nu het hogedrukgebied van dit weekend gekocht. Dus telkens als het weer wordt besproken heeft men het over het hogedrukgebied 'Maggi'. Gekker moet het niet worden, zou een bekende blonde jongen zeggen en dat vind ik ook. In Amerika krijgen stormen namen en die namen worden in ons eigen land overgenomen. De naam Catrina ligt nog vers in het geheugen. Toch moet ik er niet aan denken dat het weerbericht van de nabije toekomst er zo uit komt te zien: Boven de Britse eilanden nadert het hogedrukgebied De Hema. De Hema schuift langzaam steeds verder naar rechts op en komt daarbij in de buurt van de depressie Blokker. Trouwens wie gaat er nu een lagedrukgebied kopen? Misschien een fabrikant van regenkleding of paraplu's. Een hogedrukgebied blijft niet hoog, dus op een zeker moment kan er gemeld worden dat De Hema nu definitief verdwenen is. Mooie reklame. Nee, ik vind dit een voorbeeld van een heilloos plan, ontsproten aan het brein van op geld beluste weermannen en -vrouwen. Daar is niet goed over nagedacht. Maggi heeft dit weekend dus de primeur. We zitten de komende dagen onder de invloed van Maggi. Ben benieuwd of de Duitse namen in Nederland worden overgenomen. Meestal wel, of we vinden een variant uit, net als met het wegenvignet. Iemand heeft dat melkkoetje ontdekt en hup, land na land krijgt een vignet, zodat er weer wat extra inkomsten zijn. Alles draait om geld in onze maatschappij. Iemand heeft gezegd dat als we er geld voor krijgen we zelfs bereid zijn onze eigen kinderen te verkopen. Ik geloof dat, het gebeurt hier en daar al. Voor geld is alles te koop, maar om ons nu het weer toe te eigenen en ook daar al ons eigen etiket op te plakken, nee, dat stuit me tegen de borst. Als we tv kijken, moeten we toch al te vaak er 'even tussenuit' vanwege de reklame. Straks gaan we ook de bomen en planten verkopen en groeien er in onze tuinen alleen nog planten met namen als Pokon, Fleur, Weekend en Kruitvat. En daarna kunnen we de dieren nog verkopen en tenslotte onszelf, of hebben we dat inmiddels al gedaan?

Geen opmerkingen: