zondag 25 maart 2007

Boete voor vermoorden Calimero

In BelgiĆ« is een man veroordeeld tot het betalen van een boete omdat hij het lievelingsdier van zijn vriendin uit het raam had gegooid. Het kuikentje overleefde de vlucht uit de derde verdieping niet. Calimero was in de jaren 70 een populair tekenfiguurtje op de tv. Het kuikentje met de eierdop nog op zijn kop leed onder een zeer zwaar minderwaardigheidscomplex en gedroeg zich voortdurend als slachtoffer. De tekst "Zij zijn groot en ik is klein, en dat is niet eerlijk" is spreekwoordelijk geworden. Natuurlijk mag je geen kuikentjes uit het raam gooien, maar hoe meer Calimero’s gedood worden hoe beter. Het is niet Gods bedoeling dat we ons als slachtoffers gedragen. We zijn in Christus meer dan overwinnaar. De Heilige Geest, die in ons is, is meer dan die in de wereld is. Voor christenen is het de bedoeling dat ze beseffen de kop te zijn en niet de staart. Dat is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan, want Calimero zit nog in veel gedachtepatronen. De Bijbel roept ons op om in nieuwheid des levens te wandelen en daar hoort zeker bij dat we ophouden ons als slachtoffers te gedragen. Dat is slavengedrag. Christus heeft ons verlost uit alles wat ons had overweldigd door de zonde. “Opdat gij waarlijk vrij zou zijn heeft Christus je vrij gemaakt. Houd dus stand en laat je niet weer een slavenjuk opleggen”, schrijft Paulus aan de Galaten. Dat geldt ook voor ons. We zijn vrijgemaakt en moeten die vrijheid niet laten roven. Het gaat om geestelijke vrijheid, vrijheid die je onder alle omstandigheden kunt beleven en aanwenden om op situaties te reageren. “Overwin het kwade door het goede”, leert de Bijbel. Als iets kwaads je overkomt, ga dan niet zitten mokken om je lot, wees geen Calimero, maar besef je kracht in God. Sta op en handel overeenkomstig Gods woord. Gedraag je niet als een kuiken dat hulpeloos is, maar wees sterk in de Heer. Weg met alle Calimero’s.

Geen opmerkingen: