donderdag 1 maart 2007

Bulgaar wil Manchester United heten

Een Bulgaarse voetbalfan wil zijn naam veranderen naar Manchester United. Na een rechtszaak van twee jaar mag hij zichzelf Manchester Levidzhev gaan noemen. Maar hij wil verder: "Ik ben nu slechts bij de rust, ik voel mij pas goed als ik volledig Manchester United heet. Ik houd van de club, het is mijn hele leven en ik wil dat mijn naam hetzelfde naar buiten draagt", zegt Levidzhev. Clubliefde of identiteitscrisis, wat brengt deze Bulgaar tot zijn daad? Moet het mogelijk zijn om je naam te veranderen in dat wat je dierbaar is? In Nederland mag je je naam veranderen als je er onder gebukt gaat. Een naam als Poepjes of Keutel is aanleiding om een aanvraag tot naamsverandering in te dienen, maar dan moet het niet een totaal andere naam worden. In dit voorbeeld zou Popjes of Ketel goed passen, maar om daar dan Feijenoord of Ajax van te maken gaat wat ver. Trouwens nog niet zo lang geleden had je slechts te kiezen uit een lijst met vastgestelde voornamen en mochten nieuwe uitvindingen als Lebo en Jotuk al helemaal niet. Maar sinds de muticulturele samenleving een feit is kun je moeilijk meer beperkingen opleggen aan ouders die hun kind onder een bepaalde naam komen aangeven. Die vrijheid is er dus wel, maar een bestaande naam veranderen blijft moeilijk. Ik kan die Bulgaar wel begrijpen, maar ik zou zeggen doe een sticker op je auto of zo, want als de clubliefde overgaat loop je daar met een naam die niet meer bij je past. Het is een heel verschil of je Machester United heet of dat je Manchester United bent. En heeft in dit geval de club zelf ook nog iets te zeggen? Worden er geen rechten geschonden op deze manier? Het is toch vrij ingewikkeld allemaal. Ik moet er niet aan denken dat je allerlei mensen kunt tegenkomen als Coca Cola en dan zijn broer Pepsi die weer bevriend is met Bitter Lemon of een relatie krijgt met Unox Leverworst. Kun je je voorstellen dat die weg onbegaanbaar wordt? Trouwens hoe zou Paris Hilton aan haar naam zijn gekomen? Nee, het lijkt mij het beste dat je het karakter van je idool overneemt en zo herkenbaar wordt als fan of volgeling. Dat is ook wat Jezus zijn volgelingen voorhoudt: Als je Mij liefhebt, wees dan zoals ik. Aan de vruchten ken je de boom, zonder inhoud is een naam ook maar een naam.

Geen opmerkingen: