woensdag 28 maart 2007

Bavianen in paniek in Dierenpark Emmen

De 120 mantelbavianen van Dierenpark Emmen zijn in paniek. De apen zitten sinds maandagmiddag op een rots en weigeren hun plek te verlaten. Volgens een woordvoerder van het dierenpark is niet duidelijk waar de angst vandaan komt. Ze zitten op een rots en staren allemaal naar de Afrikasavanne. Ze zijn bijna verlamd van angst. Ze maken dan een blaffend geluid, waardoor de angst bij de anderen wordt versterkt. Misschien zijn er van de 120 apen maar een of twee die weten waarvoor ze bang zijn. De rest doet gewoon mee. Het heet niet voor niets na-apen. Bij de mens is het vaak niet anders. Wilders is bang en door zijn ‘geblaf’ maakt hij mensen bang. Bush is bang en door zijn ‘geblaf’ maakt hij mensen bang. Wat je zaait ga je oogsten. In de bijbel lezen we dat de angst begon toen de zonde zijn intrede deed in de wereld. De mens luisterde naar de leugens van Satan in de hoop te worden als God. Het gevolg was angst en ongeluk. Er kwam een vloek in plaats van zegen over de aarde. Jezus is gekomen om de angst te verbreken. Hij moest eerst zelf door de angst heen om zo mensen te kunnen verlossen uit hun angsten. Apen hebben daar (nog) niets aan, maar de bijbel belooft dat God mens en dier verlost. De mens kan door geloof nu al verlost worden uit alle angst. De Here Jezus heeft laten zien hoe dat gaat. Hij wendde zich tot God en gaf zich over aan Gods wil, ook al was Hij er bang voor. Die houding werd beloond. Er kwam een engel uit de hemel om Hem kracht te geven. We moeten niet wegvluchten voor de dingen waar we bang voor zijn, maar God aanroepen en op Hem vertrouwen, dat Hij zal geven wat Hij beloofd heeft. Jezus werd verlost uit zijn angsten. Zelf kan ik daar ook over getuigen. De bavianen hebben er nog niets aan, maar u die dit leest misschien wel.

Geen opmerkingen: