woensdag 14 maart 2007

Indiase trouwt met lijk

Een vrouw uit India was zo wanhopig na de dood van haar verloofde, dat ze erop stond om met het lijk te trouwen, zo meldt Reuters maandag. Ik heb al heel wat rare berichten gelezen, maar deze hoort zeker tot de categorie bizarre verhalen. En het gebeurde opnieuw in India, volgens mij het meest vreemde land ter wereld. Wat daar allemaal mogelijk is heb je in eerdere stukjes al kunnen lezen. En nu dit huwelijk met een lijk. Waarschijnlijk hoef je in India geen ‘ja’ te zeggen en kun je ook zwijgend in de echt worden verbonden. Ik ben wel benieuwd of ze het lijk voor de ceremonie een trouwpak hebben aangedaan. In elk geval was de bruid wel als bruid versierd en begeleidde ze haar kersverse echtenoot na de plechtigheid naar de crematie. Waarna ze zich schielijk verkleedde en het tenue van een weduwe aantrok. Er moet een achterliggende bedoeling zijn voor dit bizarre gedrag. Heeft het te maken met de erfenis, of met aanzien? Ik weet het niet, maar een ding weet ik wel, als je kunt trouwen met iemand die is overleden, dan verbind je je met ‘de dood’. En dat lijkt me geen goede huwelijkspartner. ‘De dood’ is een macht in de geestenwereld. De bijbel noemt hem de laatste vijand. Jezus Christus heeft deze macht overwonnen en openlijk over hem gezegevierd door op te staan uit de dood. ‘De dood’ heeft vanaf Adam geheerst op aarde, maar je kunt door Jezus te volgen aan zijn macht ontkomen. Jezus noemt zichzelf ‘het Leven’, dat is de tegenovergestelde macht. God laat ieder mens kiezen. ‘De dood en het leven stel ik u voor, kies dan het leven’, is Gods advies. Het huwelijk is een geestelijke verbinding. Een verbond met de dood is voor mij geen optie. Ik ben heel blij dat er een alternatief is, het Leven. Daarom is het zo belangrijk dat je een partner zoekt die van dezelfde Geest is, die dus ook leeft. De bijbel zegt het zo: ‘Vormt geen ongelijk span met een ongelovige, want wat heeft de duisternis gemeen met het licht, wat is de overeenkomst tussen Belial en Christus?’ Die is er niet. Een grotere tegenstelling dan tussen leven en dood ken ik niet. Nu hoef je niet persé overleden te zijn om ‘dood’ te zijn. Wat dat betreft trouwen er in ons land ook velen met een lijk. Maar daar kijkt helemaal niemand meer van op, dat haalt het nieuws niet meer. Misschien zijn we hier wel net zo gek als in India.

Geen opmerkingen: