zondag 28 september 2008

Bankrover vlucht na sceptische vraag

Een bankovervaller op Long Island in de Amerikaanse staat New York is er donderdag vandoor gegaan toen de bankbediende haar vroeg of ze de overval serieus bedoelde. Kijk dat is nu de kracht van een goede vraag. Maar we weten niet wat zich in het binnenste van de overvaller afspeelde. Dat kan van alles zijn: twijfel, wroeging, angst, onzekerheid, vul maar in. In elk geval werd de overval onderbroken, sterker nog, geheel afgebroken door de vraag van de bankbediende. “Weet je het zeker?” “Neem je me in de maling?” “Moet ik dit serieus nemen?” “Wat maak je me nou?” Allemaal vragen die een mens in verwarring kunnen brengen. Als je dan al niet zo zeker van jezelf bent, wordt het alleen maar erger als anderen ook nog aan je gaan twijfelen. Maar goed, de bank is gered, of liever gezegd, niet benadeeld, maar de overvaller, ja, daar zit ik dan toch mee. Moet zo iemand niet worden gezocht voor wat emotionele begeleiding, voor een paar opbouwende gesprekken, of een stevige schouderklop. “Kop op zeg, laat je leven niet vergallen door een enkele opmerking.” “Die bankbediende heeft misschien niet eens beseft wat hij bedoelde”, of zoiets. Nu ja, ik kan er gewoon niet zo goed tegen om mensen te zien tobben met hun identiteit. Ik vind het gewoon een beetje zielig voor de dame. Straks houdt ze er nog iets aan over en durft ze de rest van haar leven geen bank meer binnen te gaan.

Geen opmerkingen: