donderdag 11 september 2008

Congo laat geiten vrij uit de gevangenis

Een minister in Congo heeft de opdracht gegeven om onmiddellijk een dozijn geiten uit de gevangenis van Kinshasa vrij te laten. Ik heb het bericht twee keer helemaal doorgelezen en ik begrijp er nog steeds geen snars van. De geiten werden gevonden in de gevangenis door de minister die op bezoek kwam. Ze bleken illegaal in de gevangenis te zitten. Ik denk dan dat een paar gevangenen kans hebben gezien hun geiten mee naar binnen te smokkelen. Ik heb al eens eerder zoiets gelezen. De gevangene kan zijn geiten niet langer verzorgen en probeert ze mee te krijgen de gevangenis in. Nou ja, in Congo leven veel arme mensen van de opbrengst van hun vee, dus dat is begrijpelijk. Maar dan wordt het verhaal voor mij heel erg ondoorzichtig. Wat is namelijk het geval, de geiten moesten voor de rechtbank verschijnen, ja, inderdaad, de geiten. Maar voor de rechter uitspraak kon doen over het lot van de illegalen, greep de minister in en gelastte vrijspraak. Ook dat is natuurlijk vreemd, want een minister is geen rechter, althans niet in het Nederlandse recht. Nu blijf ik met een naar gevoel rondlopen over die geiten, want zijn ze nu echt vrij gelaten, of worden ze toch weer ergens op een weitje opgesloten? In elk geval zal er iemand voor ze moeten zorgen en daarover heeft de minister naar mijn weten geen uitspraak gedaan. Of zou hij ze misschien zelf hebben meegenomen?

Geen opmerkingen: