zondag 21 september 2008

'Verbied minirok om ongelukken te voorkomen'

Een Ugandese minister heeft wel een heel aparte insteek gevonden om het aantal auto-ongelukken te verminderen. Hij maakt zich hard voor een verbod op de minirok, omdat deze automobilisten alleen maar zouden afleiden. Ik ken de verkeerssituaties in Uganda niet, maar kennelijk gebeuren er teveel ongelukken. Op zoek naar de oorzaken ervan is de minister gestuit op de mini-rok. ‘Dat zal het zijn’, moet hij gedacht hebben, ‘verbieden die handel.’ Als ik bij Schiphol of bij Zestienhoven rijdt en er komt net een vliegtuig laag overvliegen, dan kijk ik ook de lucht in, want dat gaat nu eenmaal zo. Zodra we iets anders zien dan we gewend zijn, volgen onze ogen het afwijkende, misschien is het wel een onbewuste vorm van zelfverdediging. Ik weet niet of er rond Schiphol meer ongelukken gebeuren dan elders. Maar je kunt moeilijk het vliegen verbieden. Hetzelfde heb ik met koeien in de wei. Ik vind dat een prachtig gezicht, hoewel ik nog steeds niet kan wennen aan die koppen zonder horens. Ik kijk zo lang mogelijk naar een mooi koppeltje van dat zwartbonte vee, vooral als ze in een lekker mals weitje lopen. Ik heb er nog nooit een ongeluk door gekregen of veroorzaakt, maar zelfs als dat zo zou zijn, ga je toch niet de boer verbieden nog langer koeien in de wei te houden. Nee, de bestuurders zelf moeten worden aangepakt. Dat weet de minister in Uganda natuurlijk ook wel, maar het is veel makkelijker om rokjes te verbieden, dan om het gedrag van mensen te veranderen. Jezus had wat dat betreft een veel directere aanpak: ‘Indien uw oog u tot zonde verleidt, ruk het uit en werp het van u.’ Maar dat lijkt me, met het oog op de verkeersveiligheid, niet meteen uitvoerbaar en zeker niet in Uganda.

Geen opmerkingen: