dinsdag 16 september 2008

Lavendel helpt bij angst voor de tandarts

Lavendel kan mensen die bang zijn voor de tandarts helpen om te gaan met de angst en stress die ze hebben voor een bezoek aan de tandarts. Het is toch wat die tandarts. Dat geboor in tanden en kiezen, die vieze smaak van rubberen handschoen in je mond, dat gespetter op je bril of gewoon recht in je ogen, die afzuigslang die veel te hard in je tandvlees priemt, zodat de tranen in je ogen springen en af en toe ook gewoon een beetje pijn, ja, dat maakt de tandarts niet meteen tot je beste vriend. Mijn tandarts heeft nu naar mijn voornaam gevraagd en zei de laatste keer dat ik kwam: “Hallo Niek, goedemorgen”, alsof we de dikste maatjes zijn. Ik heb geen hekel aan de tandarts, ga er ook niet bang heen, hij mag bij mij alles onverdoofd doen. “Het duurt maar even”, denk ik dan. Maar nu is er een echte oplossing voor bangeriken, de lavendel. Wat een uitkomst is dat nu toch. Rustgevende lavendel, hebben ze in Engeland ontdekt, doet de stress verminderen en de angst verbleken. Lavendel staat al jaren bekend om zijn uitwerking op de mens. Lavendelzeep, lavendelgeur op het toilet, lavendel in pil- of poedervorm, zeg het maar en het is er. Mooi dat het kan hoor, gewoon wat lavendel mee en je bent alle spanning de baas. Zelf denk ik dat de geur van lavendel je brains verdooft. Als die lavendelgeur je neus binnendringt, is er geen gelegenheid meer om nog aan iets anders te denken. Lavendel, lavendel, lavendel, dat gaat er in je om. Wie is die man in die witte jas? Lavendel, lavendel. “Ja, doet u de mond maar even open.” Heerlijk die geur van lavendel. En voor je het weet zegt de tandarts: “Zo, dat was het dan weer.” En kun je naar huis, de tandarts achterlatend in een geur van lavendel. Zou die man er zelf ook rustiger van worden?

Geen opmerkingen: