zaterdag 27 september 2008

Kerkdienst voor naturisten afgeblazen

De kerkdienst voor christelijke naturisten, die zondag in Zeewolde zou worden gehouden, is afgeblazen. Vanaf het moment dat er bekendheid werd gegeven aan de kerkdienst waren de protesten niet van de lucht. Ik begrijp het ook niet, tenzij men de kerkdienst in de openlucht wilde houden op het terrein van de naturisten, maar dan hoef je daar toch geen ophef over te maken. Ik vind het dan ook eerder een provocatie dan een uiting van respect voor de Schepper. Het gekke is dat God een bedekking maakte voor de mens op het moment dat hij ontdekte naakt te zijn. Door de zonde kwam ook de schaamte in de wereld en de aanstoot. Maar ook de verleiding en de lust. Allemaal zaken die niet thuishoren in een atmosfeer van verering en aanbidding. Het doel van de naakte kerkdienst lijkt me dan ook eerder het naakt gaan dan de ontmoeting om te vieren. In een kerkdienst hoort God centraal te staan en niet de mens. Dat de dienst is afgeblazen is daarom goed naar mijn mening. De ophef erom heen is slecht, daar dien je het christelijk geloof niet mee. Geloven heeft niets te maken met de buitenkant, maar met de binnenkant van de mens. Nogmaals als de dienst op het terrein van de naturisten zou plaatsvinden, dan zou ik dat billijken, maar om naakt naar een kerkgebouw te gaan op zondag lijkt me uitgesloten. Naakt over straat gaan is verboden en het lijkt me totaal zinloos om gekleed naar een kerk te gaan en je daar vervolgens uit te kleden om een dienst te houden. Dan gaat het niet meer om de dienst maar om het naturisme en dat vind ik niet passen. De kerk is niet de plaats om een hobby of geaardheid te promoten, het gaat daar om hogere waarden dan het bloot lopen. Hopelijk ziet men bij de naturisten in Zeewolde ook in, dat dit plan beter uitgekleed kan blijven.

Geen opmerkingen: