dinsdag 30 september 2008

'Eenzame mensen hebben het kouder'

Mensen die eenzaam en depressief zijn, hebben het sneller koud. Op het eerste gezicht lijkt het een normaal zinnetje, maar hoe langer ik ernaar kijk, hoe vreemder het wordt. Wie meet zoiets en hoe gaat dat dan? Moeten mensen gaan bellen als ze eenzaam en depressief zijn en komt er dan iemand langs met een thermometer? Maar dat zou dan de uitslag wel heel erg beïnvloeden, want dan zijn ze niet meer eenzaam en denkelijk ook minder depressief. Ik kom er niet uit. Hoe moet je zoiets nu aanpakken? Ik vind het al raar dat iemand op het idee komt om dit te gaan meten, maar dat dan maar even daar gelaten. Ga je een onderzoek houden onder eenzame mensen? Maar wie zijn dat dan? Welke maat moet je aanhouden om te bepalen of iemand wel echt in de groep eenzamen thuishoort? Kan iedereen zich eenzaam voelen en het dan kouder krijgen of alleen de depressieven van die groep? Ik ga ervan uit dat elke niet depressieve eenzame het ook wel eens koud heeft, maar dan kan hij zich toch warmen aan de gedachte dat depressieve eenzamen het nog kouder hebben. Andersom kan iemand die het snel koud heeft het vermoeden krijgen dat hij dus wel depressief moet zijn of minstens eenzaam. Kortom, ik houd niet van dit soort uitspraken die verder op geen enkele manier worden onderbouwd. Ik ga er zondermeer vanuit dat twee mensen elkaar kunnen verwarmen, dus dat eenzame mensen het dan kouder zullen hebben. Maar dat klopt dan ook weer niet, want ook onder partners komt eenzaamheid voor, maar denkelijk zijn die toch minder kougevoelig. Nou, gooi het allemaal maar in mijn pet, maar voor dit onderzoek geef ik geen cent. Het gaat nergens over en het slaat nergens op. En stel dat het allemaal klopt, stel dat eenzame depressieve mensen het sneller koud krijgen, is dat dan een probleem? Hebben ze geen warmere kleren, een trui of een extra deken om zich warm te houden? Of gaan we straks lezen dat eenzame, depressieve mensen sneller hun verwarming hoger draaien? Ik kijk nergens meer van op, maar ik begin het wel langzaam wat kouder te krijgen.

Geen opmerkingen: