zaterdag 13 september 2008

'Goochelen helpt bij zelfvertrouwen'

Goochelen zou opgenomen moeten worden in het lesprogramma van de basisschool. Want in Engeland hebben ze uitgevonden dat het goochelen een sociale bezigheid is, die verlegen jongens en meisjes uit hun schulp haalt. Nu is het zeker waar, dat een goede truc veel vertrouwen geeft, vooral als iedereen zijn bewondering uit voor een geslaagde goochelact. Ik denk dat alles waarin je succesvol bent zelfvertrouwen geeft. Maar volgens de Engelse onderzoekers gaat het met goochelen nog een stuk beter. Onwillekeurig moet ik terugdenken aan mijn eigen optreden als goochelaar. De truc met het touw en de ring. Voor het publiek haalde ik een touw door een ring en legde er een knoop in, in het touw wel te verstaan. De eindjes liet ik vasthouden door een vrijwilliger uit het publiek. De truc was dat onder een doek (een schone theedoek van mijn moeder) de ring uit het touw zou verdwijnen, terwijl de knoop bleef zitten. De truc is goed te doen en geeft een verbluffend resultaat, behalve als je de knoop te hard aantrekt, zoals in mijn geval. Daar stond ik te prutsen onder die doek om de ring uit de knoop los te halen, maar dat lukte dus niet. “Even geduld, dames en heren”, zei ik toen het wat rumoerig in de zaal begon te worden. Het zweet brak me uit en hier en daar hoorde ik gelach en schampere opmerkingen. Ook werden er ongevraagde adviezen naar me geroepen, die overigens ook geen hout sneden. Het einde van het liedje was dat ik met het schaamrood op mijn kaken en vandaar doorlopend tot onder mijn navel moest bekennen dat de truc was mislukt. Ik weet niet of ik daarna werd uitgelachen of toegelachen, maar het deed mijn zelfvertrouwen geen goed, dat stond vast. Tegenwoordig kan ik alleen mijn kleinkinderen nog verbijsteren met mijn trucs, maar zodra die wat groter zijn, zal ik ook daar door de mand vallen vrees ik. Dus ja, wat moeten we van deze dingen zeggen? Als de trucs lukken, zou het waar kunnen zijn, dat je zelfvertrouwen toeneemt, maar het tegendeel is eveneens waar. Ik zou ze nog maar niet opnemen in het lesprogramma van de school.

Geen opmerkingen: