woensdag 17 september 2008

Duitser betaalt boete in centen

Uit ergernis over een geldboete heeft een Duitser de brievenbus van het kantongerecht in Wuppertal volgestort met 29.292 één-eurocent-munten. Ja, zo’n grap kan ik wel waarderen. Je moet het natuurlijk niet herhalen, want nu is het leuk, maar als iedereen het gaat doen is de lol er snel af. Zo gaat dat met leuke ideeën, anderen pikken er ook graag een graantje van mee. In dit geval zal het wel meevallen, want het lijkt me nog een hele klus om zoveel centen bij elkaar te krijgen. Hij zal ze ook nog hebben moeten tellen, want anders krijg je daar weer last mee. Meer dan 67 kilo woog het hele vrachtje aan boetegeld en dat stop je ook niet even in je broekzak. Twee kisten waren er nodig om alles weer terug naar de bank te brengen. De man was dus echt boos. Hij vond dat hij onterecht was veroordeeld en wilde op deze manier wraak nemen. ‘Dan betaal ik alles in centen’, moet hij gedacht hebben. Het herinnert me aan een boete die ik vroeger op school kreeg in de vorm van strafregels schrijven. Ik zal vast iets gedaan hebben wat de leraar niet leuk vond en de straf was 200 keer een lange zin opschrijven over ‘nooit meer doen’ en zo. Plotseling kreeg ik een briljant idee, ik zou de leraar laten zien dat je creatief met straf kan omgaan. Je maakt van je nadeel een voordeel, zou Johan zeggen. Ik heb een hele avond zitten schrijven met een brede grijns op mijn gezicht, want ik zag de situatie al voor me. Ik stopte niet toen ik bij 200 was, nee, ik ging door naar 300. De volgende dag hield ik me van de domme. Zogenaamd was ik vergeten mijn regels bij de leraar neer te leggen. Midden in de les keek hij me aan: ‘Ik krijg nog wat van jou’, sprak hij profetisch. ‘Maar natuurlijk meneer, ik heb alleen een probleempje, hebt u terug van 300?’ Ik legde de 300 regels op zijn bureau en hij heeft er echt honderd afgescheurd en teruggegeven. Volgens mij kon hij de grap wel waarderen. In de bijbel staat ook zoiets, als iemand je prest voor een mijl, ga er twee. Neemt iemand je hemd, geef hem ook je mantel. Op die manier laat je zien dat je je niet laat overwinnen. Jij bepaalt wat er gebeurt, je bent de kop en niet de staart. Maar let op, overwin het kwade door het goede, niet met gelijke munt terugbetalen.

Geen opmerkingen: