donderdag 30 oktober 2008

Belg koploper slaappillen slikken

De Belg is gemiddeld gezien koploper slaappillen slikken in Europa. Elke avond worden er in totaal een half miljoen pillen ingenomen. Wat is er nou moeilijk aan gaan slapen. Je gaat liggen, doet je ogen dicht. Je denkt even: “Wat lig ik toch lekker.” En dan ben je weg. Zo gaat dat bij mij in elk geval wel. Mijn vrouw doet er langer over om in slaap te komen en die gaat dan ook wat eerder naar bed, zodat het wakker liggen niet van de slaaptijd af gaat. Ik denk dan: “Als je al naar bed gaat, terwijl het nog geen slaaptijd is, dan is het geen wonder dat je niet meteen inslaapt.” Zeg ik dat nu goed of is inslapen in dit geval niet gewenst? In elk geval wacht ik zelf tot ik voel dat ik het niet langer op houd. Dan ga ik naar bed, denk: “Wat lig ik toch lekker.” En dan is het al weer tijd om op te staan. Mijn logica is: wanneer je niet in slaap valt, sta dan op en ga wat doen, want je hebt kennelijk nog niet genoeg slaap. Ga pas naar bed wanneer je doodmoe bent en geniet van de tijd dat je wakker bent, maar geniet ook van de tijd dat je slaapt. Mensen die slaappillen gebruiken begrijp ik niet. Waarom een pil nemen als je toch niet kan slapen? Blijf lekker wakker en ga iets leuks doen. Weet je wat het probleem is, de meeste mensen denken dat ze minstens 8 uren moeten slapen om zich fit te voelen. Je denken moet veranderen. Als je drie uren slaapt ben je fit na drie uren en als je er acht slaapt ben je fit na acht uren. Ik denk dat het slapen daar helemaal geen effect op heeft. Het is je gewoon aangepraat. “Nu naar bed hoor, anders ben je morgen niet fit”, wie heeft dat als kind niet te horen gekregen? We moeten gewoon afkicken van al die leugentaal. Je hebt helemaal geen slaap nodig. Slaap is net als vakantie, het is leuk als je het krijgt, maar je hebt het helemaal niet nodig. En dat die Belgen zoveel pillen slikken om in slaap te komen is dus ook helemaal geen wonder, want ja, het zijn natuurlijk wel Belgen hè. Volgens mij ligt het ook wel aan die frieten, want daar eten ze ook het meest van in Europa.

Geen opmerkingen: