vrijdag 31 oktober 2008

De allerlaatste

Bijna twee jaar geleden, op 1 januari 2007 besloot ik elke dag een reactie te geven op opmerkelijk nieuws. Ik wilde laten zien dat je ook op een andere manier kon kijken naar de dingen die in de wereld gebeuren. Ik vond en vind dat de media een veel te grote rol spelen in de beoordeling van het nieuws. Wat Barend en Van Dorp en later Pauw en Witteman ervan vonden was ongeveer hoe Nederland moest denken. Christenen werden en worden steevast belachelijk gemaakt. De normen en waarden van P & W zijn zaligmakend en wee degene die er anders over denkt. Soms reageerde ik door met humor zaken te relativeren. Soms zette ik een gebeurtenis in een ander daglicht door er vragen over te stellen, waardoor het er ook anders kon uitzien dan het deed. Soms reageerde ik vanuit de Bijbel en maakte zo duidelijk dat de mening van de wereld anders is dan die van de Bijbel, van God. Het aantal lezers dat per dag de stukjes las was en bleef bedroevend laag. Steeds vaker dacht ik: waarom doe ik dit eigenlijk en voor wie? Nu besluit ik er een punt achter te zetten. De wijsheid van de wereld is dwaasheid voor God. En de wijsheid van God wordt door de wereld dwaasheid gevonden. De wereld leeft en denkt vanuit de mens en het gevoel. De Bijbel denkt vanuit God en gebruikt de geest van God, welke de wereld niet heeft. De wereld verkondigt vooral het negatieve, het desastreuze, het fatalistische, terwijl de Bijbel juist het positieve en het waardige en het ware verkondigt. Ik heb geen zin meer me nog langer op de wijsheid van de wereld te richten om er vervolgens op te reageren. De lezers van mijn dagelijkse stukjes hebben zich een mening kunnen vormen over hoe ik er tegenaan kijk. Voortaan wil ik alleen nog schrijven over God, de Bijbel, het goede nieuws, de waarheid. De liefde van God voor mensen belichten. De genade van God voor zondaren onderstrepen. Het goede nieuws dat God niet veroordeelt, maar redt vertellen. Kortom niet langer beginnen bij de wereld, maar meteen de goede bron gebruiken en daaruit putten. Wie mijn dagelijkse stukjes mist, kan ze nog eens doorlezen, ze blijven voorlopig staan. Verder raad ik iedereen aan dagelijks een belofte uit de Bijbel te lezen en te overdenken. Dat zal uiteindelijk je denken en je leven veranderen ten goede. Het is goed zaad, dat veelvoudig vrucht zal dragen.Klik op de link naast dit stukje of anders: http://belofte.blogspot.com/

2 opmerkingen:

Wilma zei

Mooie stukjes Niek!
Heb al een aantal keren je website doorgemaild.

Ik vindt het fijn dat je in dagboekvorm schrijft. Wie ben je en aan welke gemeente ben je verbonden?

Aritha V. zei

Dank je wel voor je mooie 'andere'blog. Jammer genoeg kan ik daar niet reageren. Ik ontdekte hem toen ik op zoek was naar een bijbeltekst :-)

Misschien kan je daar ook de reacties op actief zetten. Je staat in iedergeval in mijn blogroll!