zaterdag 25 oktober 2008

Warme handen leiden tot warme gevoelens

Mensen die iets warms zoals een kop koffie vasthouden, zijn daarna milder en vriendelijker voor andere personen, zo blijkt uit een Amerikaans experiment. Hoe dat komt wil ik in het midden laten, maar het zal me niet verbazen als het met associatie te maken heeft. Warme handen krijg je meestal in een warme omgeving en dan denk je al gauw aan een heerlijk vakantieland, of een gezellige open haard of zo. Het verbaast me dan ook niet dat er dan warme woorden uit de mond van de ondervraagden komen. Iets anders is of we voordeel kunnen halen uit dit experiment. De woorden warm en koud gebruiken we namelijk ook in het sociale verkeer. Warm staat voor open en hartelijk en koud voor gesloten en zakelijk. Je kunt wat dat betreft je baas dus beter een kop warme koffie geven dan een glas koude ijsthee. Ook bij het schudden van handen lijkt het me voordeel te kunnen opleveren, hoewel al te warme handen weer zweterig kunnen aanvoelen en dan is het effect ook teniet gedaan. Het lijkt me ook op te gaan voor voeten en dan vooral in een tweepersoonsbed. Als die voeten ijskoud zijn, reageert de ander vaak niet erg hartelijk bij het contact met de eigen warme voeten. Andersom echter worden warme voeten weer erg op prijs gesteld door degene met de koude voeten. ‘Brr, ga weg met die koude voeten’, klinkt heel wat minder vriendelijk dan: ‘Heerlijk die warme voeten.’ Ja, wij zijn als mensen niet voor niets warmbloedig. Dat vinden we prettig en als er iets of iemand in de omgeving ons bij die warmte bepaalt, hebben we daar positieve gevoelens bij. Maar ik betwijfel of de uitkomst van dat onderzoek daardoor ook maatgevend is voor de werkelijke gevoelens ten opzichte van anderen. Een ding is wel duidelijk geworden, wanneer je met mensen aan de koffie of de ijsthee zit, moet je alles wat gezegd wordt niet te serieus nemen.

Geen opmerkingen: