woensdag 8 oktober 2008

Iran produceert auto speciaal voor vrouw

De Iraanse fabriek Iran Khodro brengt een auto op de markt, die speciaal voor vrouwen is ontworpen. Het klinkt niet erg geëmancipeerd, maar dat verwacht ook niemand in Iran. Aan de andere kant kun je zeggen, dat de vrouw niet bepaald onderdrukt wordt als er zelfs een speciale auto voor haar op de markt wordt gebracht. Maar als je dan kijkt waar dat speciale uit bestaat, ga je toch weer twijfelen aan de goede bedoelingen. Zo krijgt de auto een automatische versnelling. Dat kan betekenen ‘lekker makkelijk’ voor de vrouwen in hun lange gewaden, maar dat geldt daar ook voor de man, dus dat argument is van tafel. Blijft over de mening dat vrouwen niet kunnen schakelen, dus doe er maar een automaat in. Een ander snufje is een navigatiesysteem. Dat is wel handig, of heeft dat te maken met het feit dat vrouwen niet zo.. , nee, het is gewoon handig en je weet altijd waar ze uithangen, want dat houdt zo’n systeem keurig bij. Maar het volgende vrouwensnufje slaat toch wel alles: een alarm dat afgaat wanneer een van de banden leeg is. Een beetje chauffeur voelt dat toch wel zou je zeggen, maar dan moet ik toch even denken aan de staat van de wegen daar en dan twijfel ik weer, toch wel handig, denk ik. Dat de kinderen in de auto video kunnen kijken is heel modern, maar ik weet niet welke video’s er verplicht bijgeleverd worden. Kortom deze auto is wel apart, maar ik weet niet zo goed, of we er nu blij van moeten worden of juist niet. Het blijft tenslotte Iran.

Geen opmerkingen: