woensdag 15 oktober 2008

'Knuffeldag' in Vlaanderen

Om mensen wat dichter bij elkaar te brengen, heeft een groep Vlamingen een 'knuffeldag' uitgeroepen. Ze roepen iedereen op om vrijdag 24 oktober eens de baas, collega's of de schoonmaakster stevig te omhelzen. ‘Free hugs’ stond er op het bord dat een eenzame reiziger in Australië omhoog hield toen hij door niemand werd afgehaald. Het werd het begin van een ware rage, die razendsnel de wereld veroverde. Overal kwamen mensen met borden tevoorschijn waarop stond dat ze gratis wilden huggen, of wilden gehugd worden. Het effect is overigens hetzelfde, daarom heb ik altijd getwijfeld aan de ware motivatie. Ik verdenk mensen ervan dat ze gratis omhelsd willen worden door mooie mensen en de lelijke dan maar op de koop toenemen. Maar goed, wie zal het zeggen, in elk geval zijn er genoeg vreemdelingen die een omhelzing willen weggeven of ontvangen. Ooit was ik op een conferentie die langere tijd duurde. Je had weken de tijd om elkaar te leren kennen en op de laatste dag werd iedereen verzocht zich door de anderen te laten omhelzen. Wat ik toen heb gezien zal ik nooit vergeten. Mensen begonnen te huilen en er kwamen zoveel emoties vrij die jarenlang opgesloten hadden gezeten, dat er daarna meteen nazorg nodig was. Het blijkt een basisbehoefte van de mens te zijn om te worden aangehaald, te worden geliefd en te worden gewaardeerd. Erbij horen is belangrijk en de lichamelijke aanraking doet veel met mensen. Maar ik heb ook gezien dat al dat omhelzen teveel van het goede kan worden, dat mensen zich de hug opgedrongen voelen en dat mensen te vrijpostig kunnen worden in hun enthousiasme om anderen te omhelzen. Daarom moet het wel een vrije keuze blijven of je mee wil doen of niet. De Belgen gaan het nu dus ook proberen. Ik zou zeggen, laat elke Vlaming maar een Waal omhelzen, dan komt het misschien nog goed met België.

1 opmerking:

Anoniem zei

Toffe blog,en ....spijtig dat je ermee opgehouden bent,en overigens die vlamingen staan zeker helemaal niet haaks tegenover die Walen ! Nee , dat is wat de politiek EN de pers er maar van maakt ! grtz marc en tot nog es!