vrijdag 10 oktober 2008

Schade vliegtuig op duif verhaald

Een Belgische duivenmelker moet opdraaien voor de schade die een van zijn duiven aan een vliegtuig heeft toegebracht. De duif kwam tragisch aan zijn einde toen hij de propeller van een klein vliegtuig invloog. De schade aan het vliegtuig was een paar duizend euro. Aan de hand van het ringetje van de duif werd de eigenaar opgespoord en aansprakelijk gesteld. Dit is een heel belangrijke gebeurtenis, want de vraag is niet wie er voor de kosten opdraait, maar van wie de vrije lucht is. Is de lucht boven een gebied van iedereen, of moeten de vliegende dieren, die toch de oudste rechten hebben lijkt mij, nu plaats maken voor de commerciële belangen van de mens? Een vogel mag toch vliegen, of begrijp ik het nu niet meer? Wie kan de vogels en met name deze duif het recht ontzeggen gebruik te maken van de hen of haar toegemeten leefruimte? Kan de eigenaar van een vogel beboet worden omdat zijn huisdier doet waartoe het is geschapen, namelijk vliegen? Dit is de waanzin ten top. Dat je in de buurt van een vliegveld geen vlieger mag oplaten, kan ik nog begrijpen, maar dat een vogel er niet meer mag vliegen gaat echt te ver. Ik hoop werkelijk dat de rechters in België dit ook inzien, want als deze man wordt veroordeeld omdat zijn duif is uitgevlogen, dan kunnen er nog heel wat processen gevoerd worden. Ik zou de vraag liever omdraaien: wie geeft een vliegtuig het recht mijn duif te vermoorden? Kan de rechter daar ook uitspraak over doen? Bepaalt de vliegende mens wie er in de lucht mag vertoeven? Ik zou zeggen dat de lucht van ons allemaal is, dat er af en toe een ongelukje kan gebeuren nemen we dan maar op de koop toe. We hebben al herrie genoeg zonder al die ophef.

Geen opmerkingen: