maandag 6 oktober 2008

'Bier maakte de mens honkvast'

De nomadische mens begon 12.500 jaar geleden een vaste verblijfplaats te kiezen nadat was ontdekt dat van gerst bier gebrouwen kan worden. Deze stelling wordt dit weekend door een Duitse onderzoeker geponeerd. Ik heb zo mijn twijfels, maar dat heb ik al gauw als iemand zomaar iets beweert. In de Bijbel lees je dat God wil dat de mens de aarde gaat bevolken en niet bij elkaar blijft plakken. Maar de aard van de mens is: bij elkaar blijven. De toren van Babel was een project dat met man en macht werd begonnen met het doel bij elkaar te blijven. God verwarde de spraak en dwong de mens op die manier uit elkaar te gaan. Wat heb je eraan bij elkaar te blijven als je elkaar niet langer verstaat? En nu beweert deze Duitser dat de uitvinding van het bier ervoor zorgde dat mensen bij elkaar bleven. Voel je al nattigheid? Zodra de mensen van dit gerstenat gaan drinken en er geen genoeg van krijgen (of juist wel), beginnen ze spontaan van taal te veranderen. Ze worden onverstaanbaar en hun gedrag wordt vaak ook onbegrijpelijk anders. Voor mij is dat nu juist een reden om niet langer bij zo iemand te blijven. Na de spraakverwarring van Babel trokken de mensen ook weg en nu zou de spraakverwarring er de oorzaak van zijn dat mensen bij elkaar bleven? Ik geloof het gewoon niet en ik kreeg al argwaan toen ik las dat de man uit Beieren komt, de streek van de bierfeesten en rookworsten. Volgens mij is er iets geheel anders aan de hand. Door al dat gedrink werd hun oriƫntatievermogen zo aangetast, dat ze gewoon niet meer beseften dat er nog andere richtingen bestonden. Want zeg nou zelf, zou jij in Beieren willen wonen tussen al die bier- en braadluchten? Nou dan.

Geen opmerkingen: