donderdag 9 oktober 2008

'Mens zal niet verder evolueren'

De evolutie van de mens is tot stilstand gekomen, zo concludeert een gerenommeerde Britse geneticus. Deze man, professor Steve Jones, baseert zijn uitspraak op het feit dat de voorwaarden voor evolutie niet meer aanwezig zijn in onze wereld. Dit roept natuurlijk om een reactie en ik kan het niet laten. Allereerst even iets over evolutie, ik geloof er niet in. Dat wil zeggen, ik geloof niet dat nieuwe soorten ontstaan door natuurlijke selectie en de invloed van toeval en tijd. Ik geloof in een Schepper, die alle soorten afzonderlijk heeft geschapen. Ik geloof wel in mutaties binnen de soort, dat wil zeggen, dat van een hond vele vormen en modellen ontstaan zijn, door kruising en andere invloeden. Maar een hond blijft altijd een hond en was ook altijd een hond. Ik geloof dus ook niet dat de mens een diersoort is, die zichzelf hogerop heeft weten te werken. Wat dat betreft hoeft de evolutie niet te stoppen, want hij is nooit begonnen. Maar goed, de evolutieleer gaat uit van rechtlijnigheid, als de omstandigheden hetzelfde blijven, zal een ontwikkeling voorspelbaar hetzelfde verlopen als in het verleden. Nu signaleert de professor dat de omstandigheden niet meer hetzelfde zijn. Er gaan veel minder kinderen dood en veel ziektes zijn niet meer dodelijk, zodat het recht van de sterkste wegvalt. We houden de zwakkeren juist zo lang mogelijk in leven en dat werkt de evolutie tegen. Ook het feit dat mannen steeds jonger vader worden is niet bevorderlijk voor de evolutie. Bij oudere vaders is de kans op een afwijkend model mens groter waardoor nieuwe eigenschappen kunnen ontstaan. Nou ja, ik zou er niet te lang bij stilstaan, want het is allemaal het resultaat van een door geestelijke duisternis aangetast brein. Ik geloof in de vooruitgang van de mens, sterker nog, in het herstel van de mens. Ik geloof namelijk dat de mens een enorm verval heeft meegemaakt door alle negatieve invloeden van zonde, ziekte en dood. Sinds Jezus hier een einde aan heeft gemaakt, kan de mens vernieuwd worden, niet door natuurlijke selectie, maar door geestelijke selectie. Door de juiste geestelijke Bron te kiezen, word je vernieuwd en bevrijd en gaat er een heel nieuwe wereld voor je open. Niet de natuur, maar de Geest is de bron voor verandering. Niet het recht van de sterkste, maar het recht van de gelovige zal zegevieren. En aan dit proces van vooruitgang door bekering en vernieuwing komt pas een einde als God alles in allen is. We hebben dus nog even te gaan. Misschien voor professor Steve Jones net lang genoeg om ook nog mee te doen.

Geen opmerkingen: