zondag 19 oktober 2008

Norovirus heerst in Lourdes

In Lourdes zijn veel mensen ziek geworden door het norovirus of andere vormen van buikgriep. Elk jaar opnieuw zoeken duizenden mensen hun heil in bedevaartsoorden als Lourdes. Er schijnt iets magisch te kunnen gebeuren op die plaats, want ze zeggen, dat het al eerder is gebeurd. En als je nu ziekelijk bent, word je misschien wel genezen. Ook dat schijnt vaker gebeurd te zijn, hoewel de meesten er geen kennen die het is overkomen. Bedevaart naar Rome, naar Jeruzalem, naar Mekka, naar Lourdes, miljoenen hebben de tocht al gemaakt en er zullen er nog honderdduizenden volgen. De mensen geloven erin, dat is het. Maar dan is het toch wel heel tragisch als je er ziek vandaan komt. Buikgriep, dat is om de drommel geen pretje, zeker niet als je met een busreis en in een groot gezelschap bent. Zo’n klein toiletje in de bus is dan al gauw overbelast. Zouden mensen in zo’n geval zich ook afvragen hoe dat allemaal kan? Je gaat naar Lourdes voor genezing en je komt er met een griepvirus vandaan. “Ja”, zeggen ze dan, “het heerst”, zonder erbij te vertellen wat of wie er dan heerst. Of zou Maria in een slechte bui zijn? Zou ze het te druk vinden elk jaar daar in Lourdes? Zou ze er de p in hebben nu haar geheime plek daar ontdekt is? Is ze bezig de horde terug te drijven met een buikgriepje of een ander klein afstraffinkje? Je hoort er niet zoveel over, wat mensen ervan denken. “Het heerst”, is alles wat je hoort en gelaten en teleurgesteld gaan mensen proestend aan allerlei kanten naar huis. Ik vind het wel zielig. Want Maria zit niet in Lourdes en als ze er al zou komen, is ze de geneesheer niet. Wat voor geesten zijn het die al die duizenden mensen telkens weer in beweging brengen? Ik heb er wel mijn gedachten over, maar een ding weet ik zeker, ik ga nooit naar Lourdes voor genezing. Mijn Geneesheer is bij mij en Hij heerst.

Geen opmerkingen: