donderdag 2 oktober 2008

Fortis doet slogan in de ban

De geplaagde Belgisch-Nederlandse bankverzekeraar Fortis maakt voorlopig geen gebruik meer van de slogan 'Here today. Where tomorrow?'. Een slogan kies je met zorg. Hij moet de mensen aanspreken en bijblijven. Er moet iets vanuit gaan en de slogan moet het karakter van het bedrijf weerspiegelen. In het bank- en verzekeringswezen ging het tot nu toe steeds beter. De winsten werden hoger, net als de gebouwen en er leek geen einde aan te komen. ‘Nu zijn we hier, waar zijn we morgen?’ riep Fortis zelfverzekerd de wereld in. En ongetwijfeld had het daarbij visioenen van nog meer omzet, nog meer winst en nog meer dividend voor de aandeelhouders. ABN-AMRO werd opgekocht, maar nog niet betaald, dat zou later gebeuren. De aandelenkoers was goed, geld genoeg, zo leek het. Maar toen hield het vertrouwen van de mensen op en de aandelen kwamen in een vrije val. Miljarden werden verloren door de koersdalingen. En opeens was er geen krediet meer om ABN-AMRO te betalen. ‘Hier vandaag, waar morgen?’ werd opeens een heel andere vraag. Misschien wel failliet, in de goot, de hand overspeeld, een te grote broek aangedaan, of hoe het allemaal heten mag. Spottend zeiden de mensen ‘Hier vandaag, morgen verdwenen.’ De mooie slogan ging opeens tegen het bedrijf werken en de toch al zo peniebele situatie werd er extra door benadrukt. Nu heeft het management besloten de slogan voorlopig niet meer te gebruiken. Dat is pas een afgang, maar ja, het was dan ook slechts gebakken lucht. Slogans worden niet gecontroleerd op betrouwbaarheid, je mag roepen wat je wil. Het wordt alleen wel wat wrang als je wordt uitgelachen door je eigen slogan.

Geen opmerkingen: