zaterdag 11 oktober 2008

Hoogbejaarde adviseert een seksloos leven

De hoogbejaarde Britse Clara Meadmore is ervan overtuigd dat haar maagdelijkheid het geheim is achter haar lange leven. Meadmore viert zaterdag haar 105e verjaardag. Het is altijd makkelijk om achteraf met een verklaring te komen, vooral als die niet is tegen te spreken. Ze had net zo goed kunnen zeggen: ‘Het geheim van mijn hoge leeftijd is dat ik blond ben.’ Ik heb al zoveel redenen gehoord van mensen die oud geworden zijn. ‘Ik draag altijd een kastanje in mijn borstzakje’, zei mijn opa vroeger, dat was zijn geheim. Hij werd er niet alleen oud mee, maar kreeg ook nooit reuma. ‘Elke dag een sigaar’, was het devies van onze huisarts vroeger. ‘Neem elke dag een glas rode wijn en je leven zal lang en gelukkig zijn.’ Ach, je kan er nog wel honderd bedenken, maar klopt het ook? Clara Meadmore is nooit gehuwd geweest, misschien is dat wel het geheim. In de wereld zijn overal verklaringen voor en als ze niet werken, worden ze gewoon aangepast. Zo is de ene dag een ei gezond en de andere is het een bedreiging voor je leven. In de wereld is niets zeker. Daarom komt de wereld alleen achteraf met verklaringen. In de Bijbel is dat heel anders. God zegt daarin gewoon dat je lang zult leven, wanneer je je ouders eert. Respect en liefde voor degenen die je hebben ontvangen en grootgebracht. Dat is wat mij betreft de beste garantie voor een lang en gelukkig leven. Geloof wat God zegt en leef ernaar en het zal je goed gaan.

Geen opmerkingen: