zondag 14 oktober 2007

Dure sportschoen niet beter

Goedkope sportschoenen beschermen de voeten even goed als de duurdere exemplaren. Dat blijkt uit Brits onderzoek. Vroeger leerden we dat goedkoop duurkoop betekent. Je kan dat op twee manieren uitleggen, maar het komt er op neer dat je voor kwaliteit moet betalen. Wie goedkoop koopt moet eerder vervangen en is uiteindelijk ook duur uit. Het onderzoek heeft uitgewezen dat de werking van de goedkope schoen niet slechter is dan die van een dure. Ondersteunende functie en vering bijvoorbeeld zijn bij goedkope schoenen ook goed en soms zelfs beter dan bij de duurdere. Wat in het onderzoek niet is gemeten is de slijtvastheid, dus hoe lang ze meegaan. Vaak zie je toch dat de betere materialen niet alleen duurder maken, maar ook langer meegaan. Wat heb je aan een goede steun in je goedkope schoen als na een maand of twee de zolen loslaten? De vraag is of mensen die sportschoenen kopen zich deze dingen afvragen. Zeker bij jonge mensen spelen merknaam en vorm ook een heel grote rol. Zelf kies ik altijd voor de aller-goedkoopste die ik vinden kan. Ik heb nu een paar sportschoenen van ongeveer 6 euro. Ze zien er leuk uit, zitten goed en hoeven maar een uurtje per maand uit de kast. Ik ben blij dat het onderzoek uitwijst dat mijn schoenen best zijn, maar dat maakt me helemaal niets uit, want ik vind elke euro aan een sportschoen besteed verkeerd besteed. We kunnen namelijk ook sporten op blote voeten. Dat is het lekkerst en de voet gaat dan vanzelf een dikkere zool vormen. Nadeel daarvan is dat er wel eens een vuiltje van een ander wordt meegepakt en er wratten of eczeem kan ontstaan, maar ja, komt dat nu omdat we het niet meer gewend zijn en we dus ook geen weerstand meer hebben, of omdat de wereld echt veel vuiler is geworden? Hoe het ook zij, de sportschoen is er in alle maten, prijzen en uitvoeringen en ze helpen tegen wratten en huidirritaties allemaal even goed. Nu nog iets bedenken tegen de zweetlucht die uit veel schoenen opstijgt als we de veters weer losmaken. Ergens gaat er nog iets niet goed met de afwatering en ontluchting, maar de vering en ondersteuning zijn prima. De sportschoenen zijn er, nu alleen nog een leuke sport zien te vinden. Denksport zonder schoenen, dat is wel iets voor mij. Toch jammer dan van die 6 euro.

Geen opmerkingen: