zaterdag 27 oktober 2007

Invloed zomertijd op slaapritme groter dan gedacht

De invloed van de zomertijd op het slaapritme is groter dan gedacht. Dat blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen (RuG) en de Ludwig-Maximilians-Universität in München. Vandaag gaat de wintertijd weer in. De klok wordt een uur teruggezet en de dag begint vanaf morgen dus een uur later. Deze verandering van tijd heeft gevolgen voor ons gedrag. We worden immers gedwongen eraan mee te doen. Je kan moeilijk een uur te vroeg op je werk verschijnen of een uur te vroeg weer naar huis gaan. Nu hebben we als mensen ook een biologische klok die is afgestemd op de zon. Deze biologische klok zorgt ervoor dat je slaap krijgt en naar bed wil, of dat je honger krijgt en gaat eten. Biologische klokken passen zich nauwelijks aan, want de zonnestand gaat niet een uur voor- of achteruit. In de zomer hebben avondmensen dus een uur later slaap dan de klok aangeeft. Dat betekent dat ze per nacht een uur korter slapen met alle gevolgen van dien. Nu de wintertijd ingaat wordt dat probleem weer opgelost, maar over een half jaar begint de ellende opnieuw. Er gaan al stemmen op om dat geschuif met de tijd te stoppen. Het levert nauwelijks voordelen op en zeker nadelen. Wie bepaalt zoiets eigenlijk? Mijn idee zou zijn om alle klokken niet een uur, maar een half uur terug te zetten en er dan voor eeuwig af te blijven. Dan zitten we tussen zomer- en wintertijd in en dat levert een gemiddelde op waarmee te leven is. Maar ja, mijn mening wordt in deze niet gevraagd en die van u ook niet, dus gaan we maar weer braaf aan onze klokken draaien. Ik ben benieuwd wat mijn biologische klok nu gaat doen. Zal ik een uur eerder naar bed gaan en betekent dat dan dat ik al om 4 uur opsta in plaats van om 5 uur? Betekent het ook dat mijn kat een uur eerder naar buiten wil omdat het voor zijn gevoel een uur later is? Ook zo’n mooi discussiepunt: wordt het nu vroeger of later als je de klok een uur terug zet? Een ding is zeker, we hebben vannacht een uurtje langer en dat is dan ook het enige voordeel dat ik zie, hoewel dat voor mijn biologische klok weer een nadeel is. En we worden met zijn allen weer een uurtje jonger natuurlijk.

Geen opmerkingen: