maandag 29 oktober 2007

Publiek bepaalt zelf toegangsprijs theater

Bezoekers van een voorstelling van flamencogroep Maria Juncal op 7 november in het Eindhovense Parktheater mogen na afloop zelf bepalen wat ze voor het kaartje willen betalen. Dat lijkt een goed idee, maar of het werkt is de vraag. Natuurlijk wil het theater niet met verlies werken. Normaal gesproken kost een kaartje €30 en dat vinden veel mensen teveel en dus blijven ze thuis. Bij een volle zaal mag er gemiddeld wat minder worden betaald en daar gokt de organisatie nu op. Meer mensen die iets minder betalen levert uiteindelijk toch meer op dan werken met dure kaartjes voor minder mensen. Als het systeem aanslaat zal het vaker worden gedaan. Kijk en dat lijkt me nu niet zo slim, want twee dingen gaan een rol spelen op den duur: de mens is snel gewend aan lagere prijzen en zal daardoor steeds minder gaan betalen en ten tweede is de mens altijd op eigen voordeel uit en zal dus proberen helemaal niet te betalen. Eenmalig kan de actie werken, maar verder zie ik er weinig in. Stel je voor dat we dat met alles gaan doen. Bepaal zelf de prijs voor uw auto of voor uw boodschappen of voor uw tandarts, dat gaat dus niet. Probeer maar eens over de prijs te onderhandelen in een winkel of op de markt, daar zijn de meeste winkeliers niet van gediend. Ik doe het wel eens in een winkel, dan bied ik een prijs aan voor een product. Meestal word ik aangekeken of ik een oneervol voorstel doe, maar we leven in een vrij land, je mag bieden op een product en de verkoper kan dan ja of nee zeggen. Andersom geldt dat ook, we kunnen ja of nee zeggen tegen de vastgestelde prijs. Het helemaal loslaten van de prijzen en rekenen op de goodwill van de mens lijkt me fataal. Daar kun je niet van leven, denk ik. Daarom is dit een opmerkelijk initiatief van het Parktheater. Ben benieuwd of we nog gaan horen hoe het is afgelopen, met de inkomsten bedoel ik. In elk geval heeft de voorstelling op deze manier al meer dan normale belangstelling gekregen van de pers. Want laten we eerlijk zijn, wie heeft er ooit gehoord van flamencogroep Maria Juncal?

Geen opmerkingen: