zaterdag 20 oktober 2007

Lange mensen zijn gelukkiger

Lange mensen voelen zich geestelijk en lichamelijk gezonder dan mensen die klein van stuk zijn. Dat blijkt uit een onderzoek onder bijna 15.000 Engelsen. De gemiddelde lengte is voor vrouwen 161 cm en voor mannen 175 cm. Als je daar als man of vrouw meer dan 10 cm onder zit heeft dat een negatieve uitwerking op je gevoel van geluk. Ik kan me dat goed voorstellen, want dan zit alles net te hoog, de lichtknopjes, de trapleuning, het aanrecht, de toiletbril en noem het maar op. Die zaken zitten nu eenmaal op gemiddelde hoogte, net als de hoogte van stoelen en bureaus. Alles heeft een vaste maat. Toonbanken in winkels en loketten van kantoren, allemaal frustratiepunten. Nu willen de onderzoekers voorstellen om kinderen waarbij de groei wat achterblijft groeipillen te vertrekken, zodat ze minstens de gemiddelde lengte bereiken. Dat vind ik persoonlijk een heel domme oplossing, want door al dat groeien gaat de gemiddelde lengte ook omhoog en dan moet je al die te lage lichtknopjes en trapleuningen en toiletbrillen en loketten weer gaan verhogen. Dat schiet ook niet op. Mijn idee is dat mensen onder het gemiddelde eens meer moeten genieten van de voordelen: je kunt makkelijker je veters knopen, iets van de grond rapen, onder een loket doorlopen, je hond aaien, verstoppertje spelen, zeggen dat je jonger bent, kleinere maten kopen (voordeel), de vloer vegen en stofzuigen (bijna alle stelen zijn te kort), kortom reden genoeg om vrolijk te zijn. Nee, gelukkig word je niet van je lengte, ongelukkig ook niet meestal. Als het maar ongeveer 10 cm scheelt met het gemiddelde zal het nog wel gaan. Het wordt pas echt een probleem als je daar 30 cm onder of boven begint te komen, lijkt me. Maar ja, ik ben 187 cm en heb dus helemaal niet te klagen, gelukkig.

Geen opmerkingen: