donderdag 11 oktober 2007

Vrouw doet theorie-examen voor moeder

Een 19-jarige vrouw uit Duiven is aangehouden, nadat zij geprobeerd had een theorie-examen voor het rijbewijs af te leggen op naam van haar moeder. De examinatoren geloofden niet dat ze een facelift had ondergaan en pas naar de kapper was geweest. Uiteindelijk is de politie ingeschakeld en heeft ze bekend. Een ander helpen wordt tot de goede daden gerekend, maar kennelijk zijn er ook grenzen. Ik herinner me uit mijn schooltijd dat ik examenopdrachten voor mijn toen nog aanstaande vrouw heb gemaakt. Zij was ziek en kon het zelf niet op tijd afkrijgen. Zij vertelde hoe het moest en ik maakte haar opdrachten af. Ze haalde een ruime voldoende, maar toen ze later vertelde hoe de vork in de steel zat, werd het haar zeer kwalijk genomen. Ik vond het helpen, omdat ik wist dat zij het beter kon dan ik. Maar ja, mijn mening werd in deze niet gevraagd. Het zijn liefdedaden, niet bedoeld om te bedriegen, maar om te helpen. Natuurlijk moet je zelf naar het examen, dat kan een ander niet doen. Ergens passeer je een grens, maar die is niet altijd duidelijk te trekken. Wanneer wordt liefde bedrog? God heeft onze plaats ingenomen in het proces over ons leven. De straf die ons de vrede aanbrengt was op Hem, zegt de Bijbel. Is dat liefde of bedrog? Geen bedrog maar liefde in dit geval, want God zelf was ook de rechter. Hij was op de hoogte en het droeg zijn goedkeuring. Soms kun je dingen niet zelf en heb je de hulp van anderen nodig. Het wordt pas een probleem als daarmee de rechtvaardigheid geweld wordt aangedaan.

Geen opmerkingen: