dinsdag 23 oktober 2007

Chocola wegdenken maakt dik

Als je probeert helemaal niet meer aan chocola te denken, kun je juist dikker worden. Psychologen hebben ontdekt dat mensen die proberen om chocola uit hun gedachten te bannen, bijna vijftig procent meer chocola eten dan normaal. O, wat hou ik van dit soort onderzoeken! Leuk, leuk, leuk. De test ging als volgt: Maak twee groepen en laat de ene groep over chocola praten met elkaar en verbied de andere groep er zelfs maar aan te denken. Dat vind ik op zich al een leuke opdracht: probeer 5 minuten lang niet aan chocola te denken. Ik denk niet aan chocola, ik denk niet aan chocola, ik denk niet aan chocola en dat 5 minuten lang. Het gevolg is voorspelbaar: deze groep dacht 5 minuten lang constant aan iets waaraan ze niet mochten denken. Dan volgde de ultieme afronding: de deelnemers werden naar een tafel met twee soorten chocolade geleid. Ze mochten kiezen en eten. De deelnemers dachten dat de soort belangrijk was, maar het ging om de hoeveelheid en wat bleek? De praters over chocola namen 5 stukjes om op te eten, maar degenen die er niet aan hadden mogen denken aten er wel 8 of 9. Daarmee is wetenschappelijk aangetoond dat iets verbieden een averechtse uitwerking heeft. We wisten het toch allemaal al lang. Wij mochten thuis niet aan de snoepjes zitten, dus regelmatig vroeg mijn moeder: ‘Wie heeft er aan de snoepjes gezeten?’ Op onverklaarbare manier was steeds het blikje met snoep leger dan verwacht. Alles wat niet mag wordt juist aantrekkelijk. In de bijbel staat te lezen dat door de wet de zonde toeneemt. Daarom verbaast het me steeds weer dat in zoveel kerken de 10 geboden wekelijks worden ingeprent. Gij zult niet .., gij zult niet .. en gij zult niet. Het gevolg is dat er wordt gepredikt dat de mens toch zo slecht is en geneigd tot alle kwaad. Ja, dat is dan ook geen wonder. Het evangelie is niet dat je overal af moet blijven, maar juist dat alles nu beschikbaar is. Eindelijk heb je de vrijheid terug om zelf te kiezen. Alles is geoorloofd zegt de bijbel, maar niet alles is nuttig. Beslis zelf. Heerlijk evangelie van vrijheid. Weg met alle verboden, die doen het kwaad alleen maar toenemen. De enige voorwaarde om van die vrijheid gebruik te maken is een nieuwe geest in je binnenste.

Geen opmerkingen: