vrijdag 19 oktober 2007

Kat overleeft twintig minuten in draaiende wasmachine

Een katje van tien weken oud kwam in het Engelse County Durham levend uit de wasmachine. De 11-jarige dochter des huizes ontdekte dat haar huisdier in het apparaat zat opgesloten, poes Molly had toen al twintig minuten meegedraaid met de was. Een kat heeft zeven levens is mij vroeger verteld en ook dat een kat altijd op zijn pootjes terecht komt. Dat kun je letterlijk nemen of figuurlijk, maar vaak klopt het wel. Soms ook niet, want dan vind ik een platgereden exemplaar langs de weg, maar misschien was dat dan het einde van het zevende leven. Deze jonge kat heeft het in elk geval overleefd. Wat schade aan de ogen en de ademhaling niet helemaal jofel, maar dat is allemaal weer goed gekomen. En als extraatje een glanzend schoon velletje. Wij hebben ook een kat en we hebben al heel wat stunts met het beest beleefd. Hij is er niet helemaal ongeschonden uitgekomen, maar knort nog steeds van genoegen als hij bij me op schoot kruipt. Ik heb mijn kat geërfd en ik zit er eigenlijk mee opgescheept, maar toch ga je van zo’n beestje houden. We begrijpen elkaar, heb ik het gevoel. We communiceren ook met elkaar. Als hij zegt: baas, ik wil nu naar buiten, dan zeg ik: OK loop dan maar mee. En zo kletsen we wat met elkaar en vinden we elkaar aardig. Behalve als hij midden in de nacht bij mijn bed staat te klieren en net zolang tegen de bedrand krabt tot ik eruit stap. Dan loop ik naar de deur om die open te doen, maar dan is hij naar de keuken gegaan om eerst te ontbijten. Dan sta ik daar bij die deur te wachten en denk: hoe lang nog? Maar ja, katten kunnen wel twintig jaar oud worden en hij is pas op de helft. Volgens mij zijn katten uitgevonden om mensen geduld te leren, als je er eenmaal een hebt, kom je er de eerste twintig jaar niet meer van af. Zelfs in de wasmachine draait hij gewoon zijn rondjes mee en komt er weer lachend uit. Wat een beest.

Geen opmerkingen: