vrijdag 4 januari 2008

Delftse onderzoekster promoveert op verleiding

Door materialen van producten zorgvuldig te selecteren, kun je de boodschap hiervan beïnvloeden. Over smaak valt niet te twisten, maar toch kun je het koopgedrag van mensen beïnvloeden door een slimme verpakking. Kleurstoffen en smaken bepalen niet uitsluitend de kooplust van mensen, ook het verpakkingsmateriaal heeft daar invloed op. Tenminste, dat beweert Ilse van Kesteren op de tu van Delft. Zij promoveerde daar op dit onderwerp en zal het dus wel weten. Ik kan me voorstellen, dat een glazen potje zure haring beter verkoopt dan haring die verpakt is in vacuüm getrokken plastic. Maar voor gereedschap neem je geen glazen potje, maar bijvoorbeeld stevig karton met een stoere print. Kaas verpak je in speciaal kaaspapier en sinaasappels doe je in een net. Daar is allemaal over nagedacht. Prima toch. Bij mensen werkt het ook zo, hoe leuker de verpakking, des te groter de aantrekkingskracht. Daarom staan we dagelijks uren voor de spiegel, kiezen we met zorg onze kleren, doen we een lekker luchtje op en werken we ogen, lippen en haren bij. De verpakking is goed, maar wat als blijkt dat de inhoud tegenvalt? Dan gaan we ruilen. Mensen worden tegenwoordig net zo makkelijk geruild als mislukte aankopen of tegenvallende cadeaus. Als we nu in de verpakkingscultuur leven en we niet meer zien dan de buitenkant, dan vrees ik het ergste voor veel relaties. Verleiding is het goede woord. We worden verleid door onze ogen en door de andere zintuigen. We kunnen de prikkels niet meer weerstaan. We willen alles wat we zien meteen hebben. Ach, verpakken is al zo oud als de weg naar Kralingen. De bijbel leert al dat de mens aanziet wat voor ogen is, maar dat God het hart aanziet. Uiteindelijk blijft een aap een lelijk ding, ook al draagt hij soms een gouden ring. Vroeger was er een reclame van moutbrood of was het Bums. Lekker brood, was de boodschap, het enige wat je weggooit is de verpakking. Het ging dus duidelijk om de inhoud. Ik hoop dat er nog veel mooie materialen worden gekozen, want die vind ik mooier dan lelijke, maar ik hoop nog meer dat de inhoud de verpakking verre te boven gaat. Denk daar eens aan als je de volgende keer weer voor de spiegel staat.

Geen opmerkingen: