vrijdag 18 januari 2008

Tanken voor 3 cent de liter

Voor eventjes was ze de heldin van Duitsland: de tankbediende die de benzineprijs verlaagde naar drie cent per liter. Om middernacht als de pomp sluit en de dagstand wordt opgeschreven, worden ook de prijsaanpassingen voor de volgende dag ingesteld. Het roept oude gevoelens bij me op als ik dat lees, want wat bijna niemand weet, is dat ik zelf een half jaar pompbediende ben geweest. Dat was in de tijd dat de benzine nog 40 cent per liter kostte (18 eurocent) en dat vonden we toen al veel. Dan kwam er zo’n autootje aangereden en hing je de pomp in de vulopening. Je zette hem in de laagste stand dan had je de tijd om alle autoruiten schoon te maken, de bandenspanning te checken en het oliepijl te controleren. Dat waren nog eens tijden. Van ’s morgen 7 uur tot ’s nachts 12 uur en dat 6 dagen per week. Ik krijg nog wel eens visioenen van vergeten tankdoppen en niet goed gesloten motorkappen, maar goed, het leven gaat door. Drie cent per liter is erg weinig natuurlijk en Britta Filary had dat moeten beseffen, toen ze de nieuwe prijzen doorkreeg. De file voor de pomp de volgende dag was zo groot dat de politie de weg moest afsluiten. Toen de baas kwam kijken wat er aan de hand was werd Britta ontslagen, op staande voet. Dat vind ik nou wel weer een beetje flauw, maar allez, die dingen gebeuren. Drie cent voor een liter brandstof is niet veel maar het kan nog veel goedkoper. Nul cent voor een volle overlopende tank dat is bij God in de aanbieding. Vreemd genoeg daar geen lange files. Veel mensen geloven het gewoon niet.

Geen opmerkingen: