woensdag 2 januari 2008

Te zware mannen leven langer

Oudere mannen met overgewicht leven gemiddeld langer dan seksegenoten die niet met overtollige kilo's kampen. Goed nieuws voor alle dikzakken. Hoe kan dat nu allemaal weer? Is net heel Nederland naar de sportschool en gestopt met roken en dan komt dit bericht langs. Allemaal stoppen met afvallen en eten dan maar. Want al dat vet is goed tegen botbreuken en andere kwetsuren waar magere mensen mee kampen. Het vet is een goede schokdemper en je kan beter tegen een stootje. En mocht je het toch aan je hart krijgen van al dat vet dan zijn de behandelingen tegenwoordig zo goed, dat je er vrijwel zeker niet aan sterft. Tot zover het foute nieuws. Want je mag dan langer leven als je te dik bent, maar de kwaliteit van leven is niet te best. Dus hup, allemaal weer terug naar de sportschool en gewoon gezond eten. Een klein buikje laat je zitten, een klein beetje vet extra kan geen kwaad, maar denk niet dat een vette levensstijl gezond is. Als mijn jasje dicht kan en mijn broek afzakt, gaat het goed met me. Maar als het andersom gaat worden moet ik ingrijpen. Kortademig, zere knieën, hoge bloeddruk, blossen op mijn wangen, het zijn allemaal signalen om wat meer vet te gaan verbranden. Gelukkig kan mijn jasje weer dicht, maar nog niet heel makkelijk. Mijn broek begint soms te zakken, maar nog niet alarmerend snel. Ik ben op de goede weg en ga nog even door. Volgende week hebben de geleerden vast weer iets anders ontdekt.

Geen opmerkingen: