donderdag 24 januari 2008

Kritiek op 'lompe' boer Frans

De lompe houding van boer Frans in het televisieprogramma Boer Zoekt Vrouw schaadt het imago van Twente. Dat stelt directeur Jeroen Enkelaar van het Twents bureau voor Toerisme woensdag in het AD. Het imago van Twente, toe maar zeg, ik heb er nog nooit van gehoord en zou niet weten wat ik me daarbij moet voorstellen, laat staan dat het me zou beïnvloeden om er te gaan wonen of werken. Kan een ‘lompe’ boer als Frans (ruwe bolster, blanke pit) werkelijk schade veroorzaken aan een regio? Kom, kom, meneer Enkelaar, misschien dat uw eigen opmerkingen wel meer schade toebrengen dan die van boer Frans. Frans is gewoon een gezellige, tikkeltje verlegen boer, die opeens omringd wordt door een cameraploeg en een paar schone deernen en blijf dan maar eens jezelf. Wat is dat nu voor onzin om dan in een landelijk dagblad te gaan klagen over een paar ondeugende uitspraken van boer Frans. Eerlijk gezegd vond ik zijn platte humor wel grappig, ik moest er zelfs even om lachen. Zelf zou ik zulke woorden natuurlijk nooit gebruiken, maar Frans spreekt recht uit zijn hart in zijn beste Twentse dialect en heel Nederland is veel nieuwsgieriger naar wie er uiteindelijk door Frans als uitverkorene zal worden gekozen, dan om de fonetiek van zijn harteroerselen. Nee, meneer Enkelaar, Frans schaadt het imago van Twente niet, hij geeft er juist kleur aan. Hij is een van die oorspronkelijke types, die nog zegt wat hij denkt en van zijn hart geen moordkuil maakt. Mensen zoals Frans geven kleur en fleur aan het leven. Voor niemand gevaarlijk en heel authentiek. En wie is meneer Enkelaar dan wel dat hij in zijn eentje het imago van Twente zou moeten bewaken? Weet hij dan niet dat het imago wordt gemaakt door de bewoners zelf? Zij bepalen de kleur van de regio en niet de folders van het bureau voor Toerisme. Hoezeer meneer Enkelaar misschien bepaalde groepen mensen naar Twente wil lokken om ze daar hun goede geld te laten uitgeven, hij moet van de oorspronkelijke Twentse plattelandbewoners afblijven. Er komt toch al steeds meer import naar al die landelijke gebieden, waar je voor niet teveel geld een riante bungalow kan laten bouwen op een perceeltje landbouwgrond van een onteigende boer als Frans. Want de economische belangen, de pure winst om het maar eens anders te zeggen, mag kennelijk best ten koste gaan van het oorspronkelijke karakter van een streek als Twente. Door de opmerkingen van Enkelaar laat hij zich lelijk in de kaart kijken. Hij houdt volgens mij helemaal niet van Twente. Hij houdt van het Twente zoals hij het heeft bedacht en gepresenteerd in zijn Toeristenbureau. En nu blijkt dat niet te kloppen met de werkelijkheid. Ik zou zeggen laat Frans lekker zichzelf zijn en pas je folders een beetje aan. De werkelijkheid laat zich niet dwingen. Zelfs niet door een artikel in het AD.

Geen opmerkingen: