donderdag 3 januari 2008

Online robot moet problemen oplossen

Mensen die emotioneel in de knoop zitten, kunnen nu ook een robotpsycholoog raadplegen. Psychologen Jeffrey Wijnberg en Jaap Hollander lanceerden maandag het internetprogramma Mindmentor. Als die robot werkelijk helpt en misschien wel beter dan de psychologen zelf, dan ontstaat er een groot probleem voor de psychologen. Want als een machine, zonder inlevingsgevoel en zonder de persoon zelf te beoordelen tot een conclusie kan komen, zeg je daarmee, dat die psychologen totaal overbodig zijn. Dat kan bij de psychologen leiden tot grote emotionele problemen. Ze kunnen zich ongewenst en overbodig gaan voelen. Ze kunnen zich daardoor minderwaardig en door een machine vervangbaar gaan voelen, met alle gevolgen van dien. De kans lijkt heel groot dat de psychologen dan zelf naar de robot moeten om over hun problemen te praten en dat zal dan hun situatie alleen maar verslechteren. Ze worden dan alleen maar bevestigd in hun negatieve gevoelens over zichzelf. Een neerwaartse spiraal wordt ingezet met als gevolg dat de psychologische hulptroepen zichzelf op termijn totaal uitschakelen. Alle psychologen zullen overspannen en gestrest thuis zitten en ’s nachts nachtmerries krijgen en badend in het zweet gillend wakker worden, met grote ogen wild om zich heen starend naar robots die hen overal achtervolgen. De waanzin ten top. Ziet dan niemand dit gevaar opdoemen? Ben ik de enige heldere denker die meteen achter dit idee de ramp ziet aankomen? Laat minister Klink ingrijpen en deze robots ogenblikkelijk verbieden. Laat ons land niet te gronde gaan door gebrek aan stabiele psychologen. Help, help, is er dan niemand die me hoort? Jeffrey en Jaap, hebben jullie dan helemaal geen gevoel meer? Wie moet me dan nog over bol aaien? Wie legt er dan nog een arm om mijn schouder? Wie snikt er dan nog met me mee? Dat kan toch zomaar niet? Ik word er helemaal emotioneel van, is er een robot in de buurt?

Geen opmerkingen: